ת"ק
בית משפט לתביעות קטנות תל אביב - יפו
|
40775-12-09
19/07/2010
|
בפני השופט:
עודד מאור
|
- נגד - |
התובע:
אליהו שרביט
|
הנתבע:
הדקה ה-90 בע"מ
|
פסק-דין |
פסק דין
לפני תביעה כספית לתשלום סך של 7,000 ₪. המדובר בכתב תביעה שעניינו הזמנת טיסה באמצעות האינטרנט.
טוען התובע שהזמין בשיחת טלפון, 3 כרטיסי טיסה למינכן וביקש לקבל הצעת מחיר בלבד. התובע טוען שהוא הסתמך על נציגת הנתבעת בטלפון שאמרה לו שהמדובר בהצעת מחיר ומסירת פרטי כרטיס שלו נועדה לשמירת הצעת המחיר האטרקטיבית והנמוכה.
בס' 6 מציין התובע כי שוריינה לו אפשרות טיסה בתאריך שלא היה מקובל עליו.
בשלב מסוים הודיע לנתבעת כי הוא מבטל את העסקה.
התובע האריך בכתב התביעה שלו, חזר והאריך לגבי חוק חתימה אלקטרונית, ראיות והדרך להגשתן. צירף נתונים כאלו או אחרים שפורסמו בעיתונים כלכליים וטען בין היתר שהעדר חתימתו על הסכם הזמנה יש בה כדי ללמד שלא נכרת בין הצדדים הסכם מחייב.
במסגרת כתב ההגנה ציינה הנתבעת כי מדובר בנוסע מתמיד בחברתה, שביצע למעלה מ- 20 הזמנות, גם לאחר האירוע נשוא התביעה. נטען שכל ההזמנה בוצעה לאחר קבלת הסכמה ואישור. אין המדובר בהצעה אלא בהזמנה מפורשת, אישר את הזמנתו באינטרנט ובחתימה אלקטרונית באינטרנט לאחר שאישר את פרטי כרטיס האשראי שלו ומאחר והודיע על הביטול אך יום לפני הטיסה, הרי לא ניתן היה לבטל אותה אף בהתאם להוראות חוק הגנת הצרכן, המאפשר ביטול עסקה לפחות 2 ימים, שאינם ימי מנוחה לפני המועד שבו אמור להתממש השירות.
שמעתי את הצדדים. בסופו של דבר ועל אף שניסוח כתב התביעה מלא במונחים משפטיים רבים, אני סבור שהיתה לתובע כוונה מלאה וחד משמעית להתקשר בהסכם לרכישת כרטיסי טיסה. התובע אמר לי במסגרת הדיון במילים שלו: "אמרתי לאשתי שסגרתי על טיסה למינכן", משמעות הדבר רכשתי כרטיסי טיסה. הכוונה היא שהתובע התכוון לרכוש כרטיסי טיסה. ככל הנראה אך מאחר ואשתו אמרה לו שהתאריכים אינם מתאימים לה, החל לפעול ולמצוא דרכים לפעול על מנת לבטל את אותה הזמנה.
מכל הנספחים שצורפו לכתב ההגנה התברר שהנתבעת עמדה בתנאים. שלחה לו כרטיסי טיסה במייל, כרטיס האשראי אושר במסגרת החתימה האלקטרונית והתנאים וההגבלות אושרו באינטרנט על ידי התובע.
אין מקום לבחון האם יש חתימה או אין חתימה בפקס על הזמנת שירות, מקום בו התובע מודה באופן מפורש שהתכוון לרכוש שירות.
במאמר מוסגר אציין שאינני מקבל את הטענה שמסירת פרטי כרטיס אשראי נועדו על מנת להבטיח הצעת מחיר. ראוי לו לאזרח המוסר פרטי כרטיס אשראי שיזהר במסירת פרטים אלו וידע שעצם מסירת הפרטים יכול להביא לשימוש בכרטיס האשראי ואם הוא אינו מעוניין להתקשר בעסקה מחייבת, אלא אך מבקש לקבל הצעה, הרי לצורכי הצעה אין צורך למסור פרטי אמצעי תשלום.
מכל האמור, נראה שדינה של התביעה להידחות.
לפנים משורת הדין והרבה מעבר לנדרש, הנתבעת תזכה את התובע בהנחה של הזמנה עתידית בשיעור של 5% בהזמנה הקרובה. ההנחה תהיה לטיסות שכר בלבד ותוקפה לשנה.
ניתן להגיש בקשת רשות ערעור לביהמ"ש המחוזי בתוך 15 ימים.
ניתנה והודעה היום ח' אב תש"ע, 19/07/2010 במעמד הנוכחים.
עודד מאור, שופט
הוקלד על ידי: ענבר גבאי